Een simlock is een soort slot op uw telefoon dat voorkomt dat u andere simkaarten (eventueel van andere providers) in uw toestel kunt gebruiken. Hierdoor kunnen providers een toestel goedkoper aanbieden, omdat de toestellen "beveiligd" zijn voor het gebruik door andere providers. In Nederland mogen providers toestellen van een simlock voorzien, in België is het verboden, waardoor de toestellen in België over het algemeen veel duurder zijn.

Een simlock is toestel afhankelijk. Het is een beveiliging die in de telefoon is ingebouwd. Als u de volgende stelregels in acht neemt, kunt u in 99% van de gevallen al bij voorbaat zien of een toestel al dan niet een simlock heeft.

Een toestel heeft een simlock wanneer:
Op het toestel een logo van de provider is geplaatst
Het toestel in een doos met een provider logo (of andere provider reclame) zat
Het toestel in een compleet prepaid pakket gekocht is (met simkaart)


Een toestel heeft (meestal) geen simlock wanneer:
Een toestel bij een abonnement gekocht wordt en niet in een doos zit
          waar de provider logo op staat
Een toestel geleverd wordt in een orginele doos zoals deze van de toestel producent komt.


Unlocken binnen een jaar na aanschaf:
Veel providers geven u de mogelijkheid om uw toestel binnen een jaar te unlocken. Hiervoor dient u dan eenmalig een bedrag voor te betalen. Daarna is uw toestel simlock vrij. U kunt na het unlocken alle simkaarten van alle providers in uw toestel gebruiken.

Wanneer wel en wanneer niet unlocken:
Unlocken is in veel gevallen niet nodig. Wanneer u niet van plan bent over te stappen naar een andere provider met uw huidige telefoon, hoeft u uw toestel niet te unlocken, dit zou immers enkel geldverspilling zijn. Wanneer u in uw huidige telefoon echter een (andere) simkaart van een andere provider wilt gebruiken en uw toestel heeft een simlock, dan zult u uw simlock moeten (laten) verwijderen.

Normale procedure:
Wanneer u een toestel koopt met een simlock, kunt u deze simlock een jaar na aankoop (wanneer u de aankoopbon nog heeft) gratis (laten) verwijderen. Heeft u geen aankoopbon, dan wordt over het algemeen de datum van de eerste keer opwaarderen of gebruik beschouwd als aankoopdatum. Deze manier van unlocken is legaal. Uw provider zal u hier meer over kunnen vertellen. Bel hiervoor naar uw klantenservice.